Tutorial - Måla en svartvit bild




Jag hade tid att slänga ihop en ny Tutorial! Jag hoppas att ni får användning utav den. Jag behöver inte skriva så mycket om den, utan vi sätter igång direkt!

1.  Öppna bilden som du vill måla i Photoshop. Har du inte redan en bild så kan du enkelt hitta en på Internet. Eller så kan du ta en bild i färg och göra den svartvit, så att du sedan kan färglägga den annorlunda. För att göra en bild svartvit i Photoshop använder du kommandot Shift+Ctrl+U. Eller så går du till Image > Adjustments > Desaturate. (Se bild 1)



2.
För att börja färglägga bilden går vi till Layer > New Adjustment Layer > Curves. Döp detta lager till Hud. (se bild 2 och bild 3). Och nu ändrar vi inställningarna i Curves. (Kan du inte se inställningarna så gå till Window > Adjustments.) Klicka på menyn och välj Red istället för RGB. (Se bild 4) För att skapa hudfärgen drar vi linjen uppåt något. Sedan ändrar vi menyn till Blue och drar den linjen nedåt något.





3. När du är nöjd med färgen så vill vi få bort färgen från allt annat än huden. För att göra detta så klickar vi på masken och använder kommandot Ctrl+I. (se bild 5) Färgen försvinner då från hela bilden. Vi måste nu måla tillbaka färgen på huden. Som ni ser så blev masken svart, vilket innebär att vi måste måla med vit färg. Så välj vit färg och en mjuk pensel du känner dig nöjd att måla med så börjar vi! Bli inte orolig om du inte är nöjd med färgen när du målar på, du kan enkelt gå tillbaka till dina curves och ändra färgen efter att ha målat genom att dubbelklicka på lagret. (se bild 6) Sedan ändrar du bara dina curves genom att dra dem lite mer åt det håll du tycker det passar bättre. Målar du utanför huden så kan du lätt sudda ut det genom att istället måla med en svart pensel. (Du kan lätt byta från svart pensel till vit och tvärtom genom att trycka X.) Du kan ändra färgen när du vill, eftersom den kan se annnorlunda ut efter att du målat hår, kläder, läppar och allt annat du behöver måla.




4.  Nu ska vi måla läpparna. Du gör på samma sätt. Layer > New Adjustment Layer > Curves. Döp detta lager till Läppar. Och fortsätt precis som du gjorde I steg 3. Men den här gången drar du upp linjen för röd och ner för grön och blå.

5. Nu är det dags för håret. Vi det här laget borde ni veta hur man använder Curves för att färglägga. Gör alltså samma sak nu. Skapa ett nytt lager och döp det till Hår. Experimentera med vilken färg du tycker passar bäst!

6. Färglägg resten! Ögon kan vara lite svårt. De kan ofta se onaturliga ut, men måla dem på samma sätt som innan. Och sedan sänker du opaciteten tills det ser okej ut (se bild 7).



7. När du har färglagt hela bilden så är det upp till dig om du är nöjd med hur den ser ut. Du kan ändra färgerna genom att ändra dina curves hur mycket du vill. Och du kan lägga till extra funktioner också. Jag brukar lägga på ett varmt Photo Filter (Layer > New Adjustment Layer > Photo Filter) och även öka Saturation lite grann (Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation).

Så här gick det för mig:








Har du förslag på en tutorial du vill att jag ska göra? Tveka inte att lämna en kommentar så kan jag göra mitt bästa för att fixa en åt dig!



Kommentera
Postat av: PHOTOS BY NATALIA.

Allt bra med dig? :D

2010-06-21 @ 09:37:53
URL: http://nataliasoder.blogg.se/
Postat av: pimpXprincess

Åh, jag blir så sugen på att skaffa photoshop och testa när du lägger upp såntdär :)

2010-06-21 @ 11:01:25
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Carro

Riktigt duktig är du i photoshop :)

2010-06-21 @ 11:31:20
URL: http://carro91.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: Tack. Men framstår jag på något sätt som två personer? För jag är ensam som driver bloggen, ensam som fotar och skapar allt jag har på bloggen.

2010-06-21 @ 12:11:21
URL: http://lydiajosefine.blogg.se/
Postat av: Adine

Oj, vad mycket jobb du har lagt ned på denna tutorial! Det gillas :) Måste testa detta någon gång - väldigt snart! :D

2010-06-21 @ 14:54:54
URL: http://justbeingmyself.blogg.se/
Postat av: Sandra

Väldigt bra tutorial! :)

Här är en bild jag har gjort med hjälp av den: http://sandraamass.blogg.se/2010/june/malat-en-svartvit-bild.html

2010-06-22 @ 01:07:53
URL: http://sandraamass.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback