Gratis bloggdesigner?

Jag får ofta frågan om jag gör gratis bloggdesigner. Svaret är nej. Ibland undrar jag om folk vet hur lång tid det tar att göra en bloggdesign. Jag håller på att designa en just nu och jag är inne på dag fyra. Sammanlagt ungefär 8 timmar.

Jag blir lite irriterad på folk som bara vill ha saker gratis. Jag var inne på en sida där man säljer sina bloggdesigner och en tjej hade gjort en design som hon säljer för ungefär 300 kr. Designen är skitsnygg och jag tänkte att det är väl klart att folk skulle köpa den. Men så fort jag läste kommentarerna är allt som står "Alldeles för dyrt", "Snygg, hade köpt den om den var billigare", "Man kan få snyggare designer för ett billigare pris".

Om vi nu antar att hennes design tog ungefär lika lång tid att göra som min, låt oss säga 12 timmar sammanlagt. Kan ni räkna ut vad timlönen blir? 25 kr i timmen!

Jag säger inte att det är fel att ge bort gratis bloggdesigner, det är upp till var och en om man vill göra det. Men klaga inte på dem som vill ha lite pengar för all tid de lägger ner på att designa. Det krävs faktiskt en hel del kunskap. Vill ni inte betala så föreslår jag att ni lägger ner lite utav er egen tid och försöker lära er att designa själva. För gratis designer är inte lätta att komma över om man inte gör dem själv.

Kommentera
Postat av: Kia

Jag får ofta såna förfrågningar, om jag kan göra gratis eller mot ett länk-byte eller liknande. Svaret blir alltid nej, just för att jag inte har tiden att skänka. När jag började med bloggdesign för några år sedan så gjorde jag gratis, just för att få chansen att lära mig, sen började jag ta 50kr betalt, och ju mer jag lärde mig, ju mer tog jag betalt. Så ska det gå till, vill man ha det gratis för man göra det själv. Man kan inte ta för givet att ens egna tid (att googla fram det på) är värd mer än någon annans.

2010-12-12 @ 21:31:25
URL: http://kiapalmang.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback