Tutorial - Hur man använder Actions i Photoshop



Jag tänkte att jag skulle förklara hur Actions fungerar för er som inte vet hur man använder dem. Actions innebär att någon har redigerat en bild och samtidigt spelat in alla inställningar så att de snabbt kan använda samma inställningar igen på en annan bild. Så snabbt som ett klick! Det är jättebra om man själv inte är säker på hur man får till en viss effekt, men även bra om man som sagt behöver lägga samma effekt på fler än en bild!

1. Först måste du ladda hem det Action du vill använda. En bra sida att hitta sådana på är Deviantart. Men du kan även hitta dem här på min blogg. Att ladda ner dem från min blogg är så enkelt som att klicka på bilden. Filen du laddar hem ligger oftast i en zip eller rar mapp som du måste extrahera. Det kan du göra med program som Winzip, Winrar eller 7-zip. Men ibland är filen en ATN-fil, vilket innebär att du inte behöver extrahera den innan du laddar upp den i Photoshop.

2. När du har extraherat filen så lägg den i en mapp som du lätt kan hitta till från Photoshop. Själv lägger jag dem i en mapp som jag döpt Actions för att göra det så lätt som möjligt.

3. Starta Photoshop och öppna bilden du vill använda. När du gjort det kan du ladda upp din action. Se först till att du har action fönstret öppet. Det kan du göra genom att gå till Window > Actions, eller trycka Alt+F9. (se bild 1) När du sedan har Actions fönstret öppet så klickar du längst uppe i det högra hörnet och väljer Load actions. (se bild 2)




4. Nu letar du reda på platsen du sparade filen på och öppnar den. När du gjort det läggs den till i Action listan.

5. För att nu använda detta action klickar du en gång på pilen på vänstra sidan av det action du vill använda. Då kommer actionet upp under den mappen. (se bild 3) Sedan markerar du actionet genom att klicka en gång på det, och sedan klickar du på play. (se bild 4)




6. Klart! Nu borde du ha fått effekten från din Action på bilden! Ibland kan det krävas att man klickar ok några gånger, beroende på vad för inställningar de använt.

Vill du använda det action som jag använde i guiden? Klicka då bara på bilden nedan! Hoppas att min tutorial var användbar. Är det något ni undrar över är det bara att fråga!



Kommentera
Postat av: pimpXprincess

Svar: Aj, fyfan! Det lät inte kul alls. Själv åkte jag och köpte en parfym och sedan hem till studentmottagningen. Haha!

2010-06-13 @ 10:24:58
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Amanda B

Hej! Fin blogg :) Hur är det med dej? kram

2010-06-13 @ 11:30:40
URL: http://amandabladh.blogg.se/
Postat av: cattis

bra blogg och fina tips :D

2010-06-13 @ 14:01:04
URL: http://catharinanejman.blogg.se/
Postat av: jennifer borg photography

Jag har försökt kolla runt lite efter förklaringar på hur man använder sig utav Actions i Elements, men hittar inget, vet du möjligtvis hur man gör? Om det nu fungerar överhuvudtaget! Tack på förhand.

2010-07-27 @ 20:16:26
URL: http://pphoto.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback