Att bara lyssna och förstå betyder mycket

Jag tänkte att jag skulle lägga upp en liten bit ur boken som jag läser, "Men are from Mars, women are from Venus". Vissa delar stämmer så bra in på mig att det nästan är läskigt. Här är en av de bitarna i boken som jag känner stämmer riktigt bra.

A woman often expresses her worries, disappointments, and frustrations. She may know that nothing more can be done to solve these problems, but to find relief she still needs to talk about them. She feels supported if the listener relates to her frustration and disappointment. She may, however, frustrate her male partner - unless he understands that she just needs to talk about it and then she will feel better. Men also become impatient when women talk about problems in great detail. A man mistakenly assumes that when a woman talks in great detail that all the details are necessary for him to find a solution to her problem. He struggles to find their relevance and becomes impatient. Again he doesn't realize that she is looking not for a solution from him but for his caring and understanding.

Det har hänt så många gånger att jag varit ledsen eller bara deprimerad över vissa saker, och han försöker alltid hitta en lösning på problemet istället för att lyssna och bara förstå. Det är inget jag håller emot honom för jag vet att vi är olika. Jag önskar bara att han vissa gånger kunde strunta i vad han skulle vilja göra och försöka förstå vad jag vill istället. Jag vill inte ha en lösning, ibland vill jag bara att han ska hålla om mig. Det kanske låter löjligt, men så är det.

Boken är riktigt bra. Jag kan rekommendera den!

Kommentera
Postat av: mika

jag har skaffat mig en nikon D60 :)

Funkar jätte bra, används dock aldrig

2009-05-30 @ 15:24:44
URL: http://mikaelasilverbern.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback